söndag 1 mars 2009

Toulouse

Efter de förste dagarna i Paris tog jag och sambon tåget de 80 milen ner till Toulouse. Helt fantastiskt att det finns tåg som kan ta en 80 mil på fem timmar. Makalöst.

Självklart var jag tvungen att försöka knäppa kort genom fönstret på tåget och resultaten blev förvånansvärt bra tycker jag.
Det var inte det mest intressanta
landskapet till att börja med eftersom Paris ligger på ett ganska platt område men ju närmare vi kom desto mer kuperat blev det.





Okej, man kan ha olika åsikter om vad kuperat är men ni ser lite berg en bit bort i alla fall.

I Toulouse bodde vi på Hotel des Ambassadeurs en kort bit från stationen. Där hade vi, äntligen, en toalett på rummet, ett litet handfat och ett badkar med tillhörande duschmunstycke. Dessutom hade vi handduk på rummet till skillnad mot det förra stället. Tur att jag tog med mig en liten handduk för det hade varit jobbigt om man skulle behövt självtorka efter duschen annars. Däremot, note to self, ta med en större handduk nästa gång.

Här är ett av torgen i stan. Underbart väder, lite sol, lite varmare. Jag tror vi hade 10-12 grader varmt varje dag.


Däremot tycker jag att det är lite dyrt med 133 000 euro för ett russin. Vad tycker ni?



I väntan på att någon av pubarna i stan skulle öppna så försökte jag lära sambon lite om fikats underbara konst-art. Han är inget vidare på det eftersom han sitter tills han ätit klart, sen rusar han iväg till nästa grej.

Här njuter jag av en caffé Frappé (har inte druckits sen Grekland 2001, det var godare då) och en crèpes med Grand Marnier (den gav mig en liten tillbakablick på en båtresa med väninnor som innehöll en väldigt alkoholrik dessert). Det var en väldigt trevlig fikastund även om sambon åt glass med jackan på och helst inte ville vara just där.

Dagen därpå var det dags för en returesa till Paris.

2 kommentarer:

Norrsken och stjärnfall sa...

Ja du det är ju fantastiskt att tåg kan åka så snabbt och samtidigt ganska tacksamt.
Rummet var ju stort! ;-)
Jasså, en yupptäckt "superdessert" kan ju aldrig vara fel. Visst är det jobbigt med folk som inte kan uppskatta fikandets fantastiska konst och vill äta å sen gå direkt. man ska ju faktiskt fika långsamt och prata under tiden å njuta....

Jonas sa...

Fika is gay.
Men gott&dyrt.