söndag 1 mars 2009

Paris


Äntligen har jag kommit iväg igen.

Det var länge sen jag skrev nåt inlägg här och det var väl kanske lite väl optimistiskt att tro att det skulle bli en tydlig och kontinuerlig blogg det här. Har man inte fast jobb så har man inte råd att komma iväg så ofta som man skulle vilja och dessutom, när jag har ledigt har de flesta andra det också vilket gör att det blir dyrare (av nån underlig anledning).

Okej, som titeln antyder blev det Paris denna gång. Vi åkte lördag 21/2-09 till fredag 27/2-09.

Belle Paris! Il y a la langue qui j'aime. Näst efter engelskan då :-)

Jag och Sambon tog inte helt oväntat en tur med Ryan Air till Paris Beauvais. Därifrån blev det buss in till stan. Till ett busstorg (eller vad man kan kalla det) mellan La Defence och Place d'Etoile. Sambon som var i Rom för ett tag sen blev imponerad över hur mycket större Triumfbågen var i Paris än de i Rom han hade sett.

Vi tog oss närmare, gick under vägen och in under bågen. Uppenbarligen kan man ta en hiss eller trappor upp på bågen men det gjorde inte vi. Ser ni de små människorna högst upp?

Efter den lilla turiststunden där tog vi oss ner i tunnelbanesystemet, köpte oss varsin Carnet med tio biljetter och åkte till Jaurés med linje 2 till det Hostel som vi skulle sova två nätter på. Peace & Love låter ju inbjudande men...

Toaletten var en halvtrappa ner i huset, det vi hade på rummet var en liten garderob i ena hörnet, en hyfsad och hård dubbelsäng (I love hårda sängar, sambon gör det inte), ett handfat och en dusch. Jag hade hellre sett muggen i rummet och duschen utanför.

Här är utsikten från fönstret åt ena hållet.






Och här har vi stationen Jaurés åt andra hållet. Det var verkligen kanonbra kommunikationer i stan och det längsta vi fick vänta nån gång tror jag var max sex minuter.

Då var det inte ens tunnelbanan vi väntade på utan något pendeltåg som vi skulle ta från Quartier Latin, femte arrondismanget. Typ varje stadsdel har en siffra istället för ett namn som vi har i Stockholm eller Uppsala med Kungsholmen eller Eriksberg.

Eftersom flyget hade gått ganska tidigt på dan hade jag ätit frukost, ca 6.30, inte fått i mig nån lunch utan vi åt middag på ett litet kebabstället vid 17.30-tiden. Trots pms och ingen mat var jag på oväntat bra humör.

Det lilla stället låg ca 10 minuters långsam promenad ner åt höger i bild bortanför stationen på andra sidan vägen. Det var en hel del trafik på gatan även om det inte syns på bilderna och jag vet inte hur många sirener jag hörde under de dagarna vi var i Paris.


Efter att ha börjat besöka och avverka pubarna som Paris har att bjuda på (som ni kan läsa mer om här) så lyckades jag finna vårens fösta blommor. Det är lite svårt att se eftersom jag var tvungen att zooma in en del men det är dels den gula som syns väldigt bra och sen är det en par tre blå blommor vid sidorna av.

Någon dag senare fick vi höra om snö"stormen" hemma och om de typ 2 dm snö som fallit här. HAha.


Dessa blommor fanns på Champ de Mars när man går från Eiffeltornet mot Ecole Militaire. Mycket trevligt promenadstråk om man bortser från de mer eller mindre välklädda personer som försöker prata med en, plockar upp ringar som de vill pracka på en och få en att tro att någon av oss tappat eller sälja miniatyrer av tornet. "Ringtyperna" visste jag inte ens om förrän sambon visade en sida på Wikitravel som verkar vara väldigt användbar om man ska resa. Kolla avsnittet Crime innan du själv åker dit.

Detta såg jag också på Champ de Mars. Okej, vädret kunde kanske ha varit bättre men djuren verkade må bra. Jag vet inte riktigt om man kan se skillnad på mula och mulåsna men en och annan ponny var med och drog vagnen också. Jag har för mig att det var fem eller sex djur allt som allt.

Tänk bara vad fint det kommer vara om några månader.

1 kommentar:

Norrsken och stjärnfall sa...

ok..kort kommentar bara...

JAG VILL OCKSÅ ÅKA UTOMLANDS!!!!