söndag 1 mars 2009

Paris 2

Åter i Paris var det dags att avverka ytterligare några pubar och jag tror att sambon kom upp i bryggeripub nr 71 under dessa dagar. På något vis blev det så att vi kände på onsdagskvällen att vi lika gärna kunde åkt hem på torsdagen istället för att vara kvar ett dygn till men... Man kan inte ändra biljetter hur som helst och jag tyckte det var skönt att vara kvar lite till för ju längre jag var där desto mer kom språket tillbaka.

På tisdagen kom vi tillbaks från Toulouse och installerade oss på ett ställe som hette Friends Hostel. Visst var de vänliga och trevliga, de som satt i receptionen men rummet hade en del att önska.

Vad tycks om utsikten från fönstret?









Eller det enorma utrymmet badrummet fått? Här var muggen några meter längre ner i korridoren, sängen var hård, ovanför sängen var det en anordning med hylla (för extra täcke, eller överkast eller vad det var, utifall att man skulle frysa i rummet som var ca 30 grader varmt) och hängde man kläder där hängde de ner i ansiktet hela natten. Det var lite större golvyta här jämfört med Peace & Love men... Inte var det någon vidare färg på tapeterna heller.


På torsdagen åkte vi upp i Eiffeltornet.


Det blev hela vägen upp till toppen. Visserligen har jag varit upp en gång tidigare, när jag var på språkresa med skolan (maj -97) men det var faktiskt mysigare att åka upp med sambon än att åka upp en solig dag när man kan se hur långt som helst.



Nere till höger i bild ser man lite av Champ de Mars och i mitten syns (lite suddig) toppen på Hotel des Invalides.


Från andra våningen ser man upp mot det här och inser att det är långt kvar upp till toppen. Dessutom kan man inte komma alla de 324 metrarna eftersom de sista typ 10 metrarna är antenner. Det var hur mycket som helst av mobil-, radio- och tv-antenner som helst däruppe. Om tornet (gud förbjude) skulle rasa så tror jag att hela Paris skulle lamslås. Först av chocken och sen av att ingenting skulle funka ordentligt.




Bild vid hissen ner från översta våningen. Nån hade visst lite kul :-)


Champ de Mars.

Här är vyn upp från hissen mot toppen av tornet. Visserligen var rutan i taket smutsig men man ser lite av tornets insida.

På fredagen var det dags att åka hem. Vi lämnade hotellet (eller vad man nu kan kalla det) vid 9-tiden på förmiddagen. Blev mycket besvikna när vi kom fram till en ölbutik som visade sig vara stängd till på tisdag och sen åkte vi mot flygbussen.

Planet lyfte strax innan 15 och kvart i 8 på kvällen var vi hemma. Jag tyckte det var underbart att få gå över tröskeln på vårt hem och inte höra en ena siren så långt örat kunde höra.

Jag rekommenderar verkligen alla som läst tyska, franska eller spanska i skolan och känner att de inte kommer ihåg så mycket längre att spendera minst en vecka i respektive land. Man kommer faktiskt ihåg mer och mer ju längre man är där. Att ta med sig en liten ordbok hjälpte mig en hel del även om maten överraskade lite grann.

Uppenbarligen är Andouillette A.A.A.A.A nåt som serveras på många ställen men det är inget jag skulle vilja äta igen. Enligt wikipedia är det en slags korv men jag tror mer på min ordboksdefinition som berättar att Andouillettebetyder idiot eller penis. Med tanke på hur den såg ut och smakade så tror jag mer på det.

Vissa skulle nog säga att det är nåt man lär sig äta, ungeför som haggis eller pölsa men jag vet inte det jag. Jag kommer inte beställa det fler gånger.

3 kommentarer:

Kattis sa...

Kul o se alla bilder, du borde ordna med en såndär trevlig liten "slideshow" så man får se alla på rad lixom. Du vet som jag har.
Jag kan berätta hur man gör om du inte kommer på det själv. Kramisar!

Föresten så borde du ha länk till min hobbyblogg oxå. ;)

Majsan sa...

Den är på G :-)
Bildvisningsdelen har jag inte koll på än men jag ska se om jag inte kan fixa det nästa gång jag sitter med datorn hemma och kan leka lite. Jag ringer om jag inte klarar det själv.

Norrsken och stjärnfall sa...

haha! Jag tror också på din ordboksdefinition av ordet. Jag ska aldrig smaka det om jag kommer till france nån gång.
Kan just tänka mig att det är trevligare att spendera tid med älsklingen i paris än med klassen. :-)