söndag 3 maj 2009

Danmark 1

Den här månaden blir det två korta resor till Danmark och främst Köpenhamn på fyra veckor. Det känns lite som att det blir mycket men samtidigt är det trevligt att resa och sällskapen är det inget fel på.

Första resan var mellan 1-2 maj. Jag och sambon tog tåget till Helsingborg först. Där skulle vi träffa en bloggare som sambon fått kontakt med via sin blogg , spana in några krogar och sen övernatta där innan vi skulle ta färjan till Helsingör och tåget vidare till Köpenhamn.

En liten bonus var att bloggarens kompis var där. Otroligt trevlig kille på 25 bast som var enormt social och mysig. Det sorgligaste var att han och hans flickvän (som dök upp lite senare med två väninnor) fick mig att känna mig gammal. Det är ju bara tre veckor kvar till 30. Pust. Däremot var bägge två enormt trevliga och vi spelade Yatzy en omgång innan det var läggdags. Han vann visserligen men jag kom på en hedervärd andra plats.

Morgonen därpå blev det "semesterfrukost" på vandrarhemsrummet innan det var dags att gå till färjan. Resan över tog ca 20 minuter och man såg slottet väldigt bra (synd bara att min mobilkamera inte kan lyckas med alla bilder som jag vill ta). Ja, ni vet, slottet som Hamlet bodde i. Det ligger där. Precis vid hamnen mot Sverige så att vi länge kunnat stirra varandra i ögonen.

Nästa gång jag kommer till Helsingör hoppas jag kunna gå dit och titta lite innan jag åker tillbaka hem.

Så fort vi kom av båten var det dags för tåget mot Köpenhamn. Det tog ca 1h och var väldigt smidigt. Från det tåget bytte vi vid hållplatsen Norreport och åkte ett annat pendeltåg till Enghave för ett besök på Carlsbergs bryggeri. Det var så grymt stort att det baske mig tog typ en timme att gå runt till rätt ingång. Sen gick vi runt en "snittslad bana" och tittade på hur Carlsberg vuxit upp och jobbat. Det var skrämmande många hakkors överallt och jag insåg efter ett tag att -Ja, just ja, solkorsen var ju helt okej innan Hitler förstörde dess mening i folks sinnen.

Efter 1940 fanns det inget på nån flaska men de syns fortfarande på deras stenelefanter och byggnader.

De har fortfarande några hästar kvar som hjälper till att höra ut flaskor när det är jubileum eller större firanden. Jag är lite osäker på om det är Nordsvensk eller Ardenner-hästar de har men de hade väldiga hovar täckta med långa hår och de var typ fuxfärgade. Då blir det nån av de raserna i mitt huvud eftersom jag inte kan så många hästraser över huvud taget. De var definitivt inte Falabella :-)

Efter det besöket åkte vi tillbaka in i Köpenhamn. Svängde ner en gata åt fel håll i Strögetområdet och hittade ett ställe som hette Taco nånting. De hade väldigt goda nachos därinne och jag njut av varje tugga extra ost kocken hade lagt på. Sen vände vi åt rätt håll och gick ner till den gata vi skulle till från början. Längs den gatan (Laederstraede) fann vi Barley Wine som hade en väldigt liten butik med ett mycket gott utbud. Sambon köpte öl för över 1000 dkr och fick 10% rabatt så i slutänden blev det 977 dkr. Själv höll jag mig lite lugnare och bestämde mig för tre stycken som såg intressanta ut. De verkar ha gott om utrymme för bäst-före-datum så jag har gott om tid på mig att avnjuta dessa drycker.

När vi var klara där så var det hyfsat hög fart mot tågstationen som gällde. Vi hade ungefär en halvtimme på oss innan tåget skulle så och med sambons tunga, välfyllda, ölstinna väska och mina normala dåliga kondis fick vi öka på takten lite mer än vi hade hoppats på. Väl framme, med flera minuter till godo, fick vi veta att vi skulle byta tåg i Malmö. Sen sa de att vår slutstation var Stockholm Södra (pga arbete med signalsystemet) och när vi väl var framme såg vi att vi måste byta pendeltåg i Älvsjö för att komma rätt.

Trots en massa pust och stonk kom vi fram och var äntligen hemma vid halv 11-tiden på lördagskvällen. Gissa om jag jag är glad över att få vara ledig under söndagen också ;-)

2 kommentarer:

Jonas sa...

Rättelse:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Solkors

Norrsken och stjärnfall sa...

Jaha...när kommer Danmanrk 2 egentligen????
Vad jag vet så har du ju varit ute å snurrat åtminstone en gång till å är väl på väg i skrivande stund...