torsdag 21 augusti 2008

Resa till Frankrike

Två somrar i rad har jag varit till en liten by som heter Bargemon i södra Frankrike. Provence. Mitten av juli. Ni kan ju gissa hur varmt och skönt det är där då. I det här slottet bodde vi i. Vilka är vi kanske ni undrar. Jo, det finns en liten organisation som heter Englunds Tidig Musik som jag fick nys om för ca tio år sedan. De genomför en sång, dans och musikvecka varje år just i Bargemon och alla som vill, är intresserade av musik och då i synnerhet tidig musik kan engagera sig och komma med. Kika här om ni vill veta mer.

Frankrike

Hit vill jag åka nästa sommar igen. Slottet heter Chateau de Reclos, det betyder typ det instängda slottet för det är så växtlighet runt omkring. Det var jätteskönt och varmt som en bakugn nästan hela tiden. På nätterna blev man vaggad till sömns av cikadorna eller grodorna i dammen och på dagarna föll det skalbaggar ut linden som knappt syns till höger i bild (alltså höger om le chateau). Därunder satt man och åt frukost, lunch och middag varje dag.

Bargemon är tyvärr för litet för att synas i vanliga kartböcker men man kan hitta bilder på andra ställen om man känner för att forska vidare.

Vad har jag upptäckt här då som kan användas i undervisning? Jo, en massa spännande insekter. Deras namn är visserligen på latin men att försöka ta reda på vad de heter på svenska och engelska (som ju är mina ämnen) kan vara riktigt intressant och en definitiv utmaning för elever som är intresserade av natur, biologi och vill sikta högt på skalan över vidareutbildningar. Kanske inget man kastar fram till elever som har det svårt men har de riktigt duktiga niorna gjort klart allting annat kan de kika lite på det här.

Visst borde jag ha haft med en bild på en insekt här?! Synd att jag inte har någon bild kvar på den cikada jag fotade första veckan jag var där, sommaren 2006.

Inga kommentarer: