tisdag 26 januari 2010

Åbo, Turkku

Inte mycket har hänt här på länge. Tyvärr har jag en resa som jag inte skrivit om som jag har som mål att skriva om innan jag åker iväg på nästa resa.

Den jag kommer att skriva om är min andra resa till USA, Portland, Or, som gjordes i juli förra året men som jag inte skrivit om eftersom det kommit andra saker i vägen och tyvärr har jag inte prioriterat den här bloggen på ett bra tag.

Det jag skriver om den här gången är min korta 47h kryssning till Åbo. Jag och sambon tog Vikings Amorella på fredagskvällen för att fira våra tio år tillsammans. Sen klev vi av i hamnen ungefär 7.30 (lokal tid) i 10-gradig köld och gick den långa vägen till hotellet på Humlegårdsgatan där vi skulle sova en natt.

Vi fick inte komma in förrän 16.00 så vi åt frukost på ett mysigt fik som heter Picknick. Jag svarade på frågan varifrån vi kom och sa att vi kommit dit för att fira. Som en gest fick vi då dela på en stor muffin med glasyr på. Första gången jag äter glaserad muffin, hyfsat gott faktiskt, men en jättegullig gest.

Under tiden som vi åt frukost och tittade på kartan så kollade sambon upp var det var tänkt att vi skulle gå för att hitta god öl. Och i brist på det, åtminstone exotisk dylik. Det var den längsta stund jag sett honom sitta ner och fika.

Sen gick vi till den första puben av fyra. Den låg på andra sidan ån Aura och var ett gammalt apotek som de byggt om till pub. Jag tyckte det kändes lite britt-inspirerat och när vi var klara där halkade vi vidare till Old Bank. Tillbaka över ån och in en tema-pub där de hade skyltar över baren med orden "insättning", "bankrådgivning" och "transaktion". Jag hoppas att jag får se fler pubar som håller sig till ett tema som de gjorde. När vi var nöjda där hade klockan hunnit bli 15 och vi gick förbi Alko innan vi gjorde ett nytt försök på hotellet.

En väldans massa Sahti inköptes och jag insåg än en gång att det verkligen inte är en smak som tilltalar mig. Tänk er bränd yoghurt med honung. Inte direkt vad mina smaklökar gillar men det är ju tydligen lite i stil med Gotlandsdricka så... Ja, jag vet inte. Har aldrig varit på Gotland.

Hotellrummet hade ett litet kylskåp, mikro och en riktigt skön säng att sova i vilket uppskattades. Vi tog en eftermiddaglur (eller vad man nu kan kalla det när man sover från 5-7 på kvällen) och sen var det dags att gå till nästa ställe. "Skolan" var ganska trevligt och vi åt middag där och jag fick en smaskig risotto med svamp, ost och squash. Efter det tänkte vi att vi skulle gå till det fjärde stället och om de inte hade så mycket kunde vi gå tillbaka igen. Problem uppstod dock när vi gick förbi en annan liten bar där det spelades nån slags hårdrock. Det visade sig att det var fyra killar som spelat tillsammans i ca 2 år (två stycken var 19 och de andra två nyligen fyllda 17) som skulle ha en spelning där klockan 10. Deras soundcheck lät så bra att vi fastnade (förutom att det fanns en del intressant dryck på stället) och vi lyssnade på deras spelning. Jag tyckte det lät kanonbra och sambon köpte deras demoplatta och jag hoppas verkligen att de kommer att lyckas. Visserligen var det väl en spelning som hade en blandning mellan flera stilar (punk, metal, hårdrock mm) men jag gillade verkligen det jag hörde. Kolla deras hemsida www.routakeha.net om du blir nyfiken ;-)

Efter denna mycket trevliga musikupplevelse gick vi tillbaka till "Skolan", tog en öl till och sen var det läggdags.

På söndagsmorgonen gick båten 8.45 och vi fick njuta av vår lyxhytt, dubbelsäng, tv och kyl med dryck tills vi anlände i Stockholm igen vid 7-tiden på kvällen (lokal tid).

Det var en lugn, behaglig och sömnig helg som gjorde mig lugn, utvilad och mycket nöjd med mig själv.

1 kommentar:

Jonas sa...

Ja,''vi'' väntar fortfarande. Lyxhytter ska det väl vara? Kul ''resa' hur som helst.